CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

SELAMAT DATANG...


assalamualaikum Selamat datang ke Blog kami ani..Para2 Pemancing,Pengail dan sebagainya yang Mau menyimpan Gambar2 Biskita di Alu2kan mengantar ke Emil>DlahGengJoran@gmail.com.. sumbangan biskita sangat2 di alu2kan..sekian terima kasih.. < < < < aku pun ada bejual udang hidup untuk umpan mengail..d No:3,Simpang:15, Jalan:64, Perumahan Lambak Kanan...Numbur Tipun 2391390
Digital Clocks & MySpace Layouts

Selasa, 30 Jun 2009

Trip DD(Geng Joran)bersama Teman Geng Joran





Al-Kisah...Trip kali kedua penulis turun ke laut bersama Sayang Abah dan krew - krewnya yang terdiri dari Abg Azrin dan Abg Adis pada 21/06/09. Cuaca pada ketika itu agak baik. Setelah berkumpul di pengkalan pada pukul 7.30 pagi, kami memunggah barang - barang dab peralatan pancing kami ke perahu Sayang Abah. Keadaan laut ketika itu agak tenang dibandingkan pengalaman trip pertama penulis. Kelihatan perahu - perahu banyak berlabuh berhampiran persisiran pantai. Diberitahu oleh penulis oleh Abg Azrin mungkin menahan pukat untuk menangkap udang berkemungkinan juga musimudang telah tiba.

Destinasi kami terus menuju 'spot - spot' lawa - lawa untuk mencari umpan hidup yang lazimnya seperti ikan temenong, rumahan, aur - aur dan basong - basong. Keadaan arus yang agak perlahan telah membantut usaha kami untuk mencari umpan hidup. Pencarian umpan terus berpindah randah ke tempat - tempat 'lawa - lawa' Sayang Abah. Pada tengah hari, kami hanya berlabuh untuk menikmati makanan dibeli pada awal pagi. Keadaan laut yang tidak berangin dan tidak berarus ketika itu agak mengecewakan pencarian umpan - umpan hidup. Kami gunakan masa yang tidak produktif untuk berehat seketika untuk menunggu waktu petang. Teknik 'hambur' kami gunakan untuk mencuba memerangkap Sang Tenggiri.

Sebelah petang, kami pergi ke tempat 'perikanan 1' untuk mengintai ikan - ikan putih. Namun 'frenzy' yang diharapkan agak mengecewakan. Ikan - ikan seperti temenong, aur - aur dan rumahan saja yang melayan 'anjun' kami ketika itu. Lewat petang, Sayang Abah mencadangkan untuk berpindah ke salah satu 'raba' nya. Semangat juang dan pemikiran yang positf tetap dikekalkan agar momentum tidak hilang begitu saja. Hasil tekaan Sayang Abah tidak mengecewakan kami, frenzy 'bananarama' (Ikan pisang - pisang) membuatkan kami seolah - olah mendapat suntikan semangat baru untuk melontar anjun - anjun kami. Pada spot seterusnya, bermulalah frenzy ikan putih yang kami semua harap - harapkan. Tarikan - tarikan ikan putih yang dirindui menjadikan kami riuh rendah, masing - masing dengan karenahnya sendiri. Frenzy ikan putih berlanjutan hingga akhir petang. Hasil dari teknik anjun yang kami perolehi mencapai 18kg lebih.

0 comments: